Allmänna avtalsvillkor
Branschorganisationen Energiföretagen Sverige representerar ett stort antal elhandelsföretag i Sverige. De har kommit överens med Konsumentverket om villkor som bör finnas i elavtal för att konsumenter ska få rimliga och rättvisa avtal.
De flesta elhandlare tillämpar de allmänna avtalsvillkoren. Du kan kontrollera om din elhandlare gör det genom att leta efter en hänvisning i ditt elavtal till något av dokumenten vi listar här.
De allmänna avtalsvillkoren
De viktigaste bestämmelserna i konsumentsammanhang, vid sidan om ellagen, återfinns i de allmänna avtalsvillkoren EL 2012 K (rev 2) och NÄT 2012 K (rev 2). Ändringar i villkoren i ditt elavtal kan göras om de allmänna avtalsvillkoren ändrats efter förhandlingar med Konsumentverket, eller från det tillfälle som elföretaget anger, och ändringar gäller tills vidare.
Villkorens innehåll
Bestämmelserna i avtalsvillkoren handlar bland annat om elnätsanslutning, avläsning av elmätaren, ersättning vid elavbrott, betalningsskyldighet och otillåtna efterkrav, förfallodagar och tidsfrister, ångerrätt, krav på säkerhet eller förskottsbetalning, avtalsbrott och avstängning samt vägledning och tvistlösning.
Vissa bestämmelser avser bara nät, andra bara elhandel men de flesta bestämmelserna återfinns med vissa avvikelser i avtalsvillkoren för både nät och el.
Till exempel finns det särskilda regler om:
- från vilken tidpunkt ångerfristen räknas.
» Här kan du läsa mer om ångerrätt - att avläsning av elmätaren ska göras varje månad och att fakturering ska ske åtminstone varje kvartal.
» Här kan du läsa mer om utebliven fakturering - hur preliminär fakturering och slutfakturering ska göras.
» Här kan du läsa mer om fakturering - konsumentens ytterligare betalningsskyldighet när denne i god tro betalar en faktura som med fog kan uppfattas som slutlig för viss tidsperiod.
» Här kan du läsa mer om god tro och preskription
Senast gjorda ändringar
De senaste versionerna av villkoren finns i EL 2012 K (rev 2) för elhandel och NÄT 2012 K (rev 2) för elnät. Ändringarna innebär att hänvisningar till personuppgiftslagen har tagits bort. Elhandelsvillkoren har också uppdaterats för att spegla kravet på skriftlig accept vid uppsökande telefonförsäljning som sedan 1 september 2018 tillkommit i i distansavtalslagen.
» Läs mer om skriftlighetskravet
God marknadssed
I december 2017 tecknades en branschöverenskommelse som till exempel innehåller riktlinjer för uppsökande försäljning av el till konsument. Den gäller som god sed på marknaden vilket innebär att alla företag måste följa riktlinjerna för att inte bryta mot marknadsföringslagen.
De allmänna avtalsvillkoren har utgjort grunden för branschöverenskommelsen och riktlinjerna för god marknadssed.