Konsumentens elavtal hade upphört. Drygt sju månader senare fick konsumenten en faktura från elhandelsföretaget. Konsumenten bestred fakturan då han hade betalt samtliga fakturor under avtalsperioden i tron att han betalt slutlig kostnad för den förbrukade elen.Elhandelsföretaget motsatte sig kravet ...
Beslut från Allmänna reklamationsnämnden och domstol
Här har vi samlat referat av beslut från Allmänna reklamationsnämnden och mål i domstol som handlar om el- och gasfrågor. Referaten är till för att ge dig som konsument vägledning om du har råkat ut för en liknande tvist.
Välj en kategori i menyn för att komma till de referat som behandlar tvister inom det valda området. Om du letar efter något specifikt kan du också använda webbplatsens sökfunktion.
I referaten förkortas "konsument" till "K".
Elhandelsföretaget hade inte visat att det hade rätt att debitera mer än pristaket. Elhandelsföretaget skulle betala tillbaka mellanskillnaden till konsumenten
Konsumenten begärde återbetalning av ett visst belopp för den tid som konsumenten blivit felaktigt fakturerad. Konsumenten ingick avtal med ett specifikt pristaksbelopp i öre per kWh. På första fakturan debiterades ett högre belopp per kWh plus moms. Vid kontakt med elhandelsföretaget fick konsumen ...
Elhandelsföretaget hade inte visat att det hade rätt att debitera mer än pristaket
Konsumenten blev erbjuden avtal med rörligt pris med pristak. Enligt avtalet skulle konsumenten följa med i svängarna vid lågt pris men aldrig betala mer än taket, oavsett elpris. Försäkringen var förenad med en månadskostnad. Konsumenten fick på begäran erbjudandet per e-post och kontrollerade mot ...
Konsument ansågs inte bunden av signering eftersom det inte framgick vilken handling som signerats och vilken information som handlingen hade innehållit
Konsumenten ingick avtal med ett års bindningstid. Företaget skulle avsluta konsumentens nuvarande avtal som skulle upphöra under hösten. Företaget skulle ta hand om all administration för att bytet skulle fungera. Konsumenten fick 14 dagars ångertid men företaget sa inte upp konsumentens gamla avta ...
Högsta domstolen slår fast att elnätsföretagets skadeståndsansvar vid säkerhetsbrist i el omfattar både det strikta produktansvaret och det strikta inverkansansvaret
Det strikta produktansvaret för säkerhetsbrist i el utesluter inte ett strikt inverkansansvar för samma skada Det uppstod en brand i kundens elanläggning och i utrustning som var kopplad till anläggningen. Branden hade orsakats av ett brott på en PEN-ledare i en transformator i elnätsföretagets sta ...