Det strikta produktansvaret för säkerhetsbrist i el utesluter inte ett strikt inverkansansvar för samma skada Det uppstod en brand i kundens elanläggning och i utrustning som var kopplad till anläggningen. Branden hade orsakats av ett brott på en PEN-ledare i en transformator i elnätsföretagets sta ...
Beslut från Allmänna reklamationsnämnden och domstol
Här har vi samlat referat av beslut från Allmänna reklamationsnämnden och mål i domstol som handlar om el- och gasfrågor. Referaten är till för att ge dig som konsument vägledning om du har råkat ut för en liknande tvist.
Välj en kategori i menyn för att komma till de referat som behandlar tvister inom det valda området. Om du letar efter något specifikt kan du också använda webbplatsens sökfunktion.
I referaten förkortas "konsument" till "K".
Konsument måste inte vända sig till sitt försäkringsbolag när elnätsföretaget är skyldigt att ersätta enligt lag
K drabbades av skada på elektronisk utrustning på grund av att elnätsföretagets kabel gick sönder vilket orsakade överspänning i K:s vägguttag. K begärde ersättning för skadan av elnätsföretaget. Elnätsföretaget ansåg att eftersom skadan uppkommit genom en plötslig händelse och nätföretaget varken ...
Konsument fick ersättning med inköpspriset för förstört kött när hon kunde visa upp kvitto
Vid strömavbrott förstördes kött som K hade i frysen. K hade köpt köttet direkt hos uppfödaren för 5 603 kronor. Om hon skulle ha köpt köttet i butik hade det kostat minst det tredubbla. K begärde 11 206 kronor i ersättning av elnätsföretaget men fick endast 1 000 kronor i ersättning eftersom hon in ...
Inget skadestånd vid strömavbrott när plogbil kört på elskåp
När K kom hem 21 januari 2017 upptäcktes att huset var utan ström och hade varit så i cirka två dygn. Strömavbrottet berodde på att en plogbil hade kört på ett elskåp utanför. K anmälde skadan till nätföretaget som åtgärdade elskåpet på två timmar, det tog dock två dagar innan huset var uppvärmt och ...
Konsument som gjort felsökning utan att kontakta sitt nätföretag fick rätt till ersättning då det inte varit uppenbart för konsumenten var felet fanns
K anlitade en vitvaruleverantör då han upplevde fel på vitvaror i köket. Vid vitvaruleverantörens felsökning konstaterades felaktig spänning i eluttag i köket, vilket efter elektrikers undersökning av eluttag och elcentral visade sig bero på fasfel från elnätsföretagets ledningsnät. K begärde ersätt ...