Du bör i första hand ta kontakt med ditt elnätsföretag för att diskutera din elnätsavgift, utformningen av tariffen eller andra frågor som rör din nätavgift.
Energimarknadsinspektionen har tillsynsansvar och kontrollerar att ellagen efterlevs. Myndigheten utgår från att ett företags avgifter är skäliga om företagets sammanlagda avgifter ligger under den gräns, intäktsram (vinst), som myndigheten har beslutat om. Detta kontrolleras med jämna mellanrum. Ett elnätsbolag får ta ut avgifter som täcker skäliga kostnader för drift och underhåll samt en ”rimlig avkastning” på det kapital som krävs för att driva verksamheten.
Att avgifterna ska vara objektiva innebär att företagets samlade avgifter för en kundkategori (till exempel villor eller lägenheter) måste reflektera de kostnader som nätföretaget har för just denna kategori. Ett företag får inte gynna en kundkategori på bekostnad av en annan.
Att avgifterna ska vara icke-diskriminerande innebär att ett företaget inte får gynna en kund inom en kundkategori framför någon annan inom samma kundkategori. Likadana kunder ska ha likadana avgifter.
» Domstol tyckte inte att nätavgift som bestod av 20% fast och 80% rörlig avgift var orättvis
Om du upplever att ditt elnätsföretag har brister mot det som anges ovan kan du skicka in en fråga till oss via vårt kontaktformulär. Vi samlar statistik och för dialoger med företag, myndigheter och andra beslutsfattare för att föra vidare de klagomål och frågor som kommer in.
» Om elnätsavgifter på Energimarknadsinspektionens webbplats
Dokument
Elnätsavgifter För Hushållskunder