Skip to the content

Klagomålsinformation

En övervägande majoritet av företagen på den svenska marknaden för elhandel har mycket få klagomål till oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå, men det finns stora skillnader. I klagomålslistan längre ner kan du se vilka företag som de tolv senaste månaderna har genererat flest klagomål till oss i relation till hur många kunder de har. Klagomålslistan sorteras utifrån antalet klagomål, vilket innebär att det företag som ligger högst upp på listan har genererat flest klagomål. Företag som publiceras på klagomålslistan är elhandlare, förmedlare av elavtal eller företag som på annat sätt agerar på den svenska marknaden för elhandel. 

För att företaget ska finnas med i statistiken krävs också att antalet klagomål har överstigit en fastställd miniminivå. För att hamna på klagomålslistan måste det enskilda företaget genererat minst 20 klagomål till oss under de senaste tolv månaderna. Listan och miniminivån uppdateras varannan månad. Kvarvarande datum för uppdatering av listan under 2025 är 17 juni, 18 augusti, 16 oktober och 16 december. 

Mer information om klagomål och vägledning

Via länkarna nedan hittar du information om vad klagomålen gällt och tips till dig som har, eller vill teckna avtal, med respektive företaget.  

» Till information om Nordic Best Energi

» Till information om Switch Nordic Green (Nordic Green Energy)

» Till information om Lingon Energi

» Till information om Elhjälpen

 

Hitta ett elavtal hos någon av de ca 150 elhandelsföretagen via Energimarknadsinspektionens prisjämförelse:

» Till Elpriskollen