Skip to the content

Kontakta oss

Konsumenternas Energimarknadsbyrå håller semesterstängt under jul, nyår och trettondagen och öppnar igen den 7 januari. Under denna period är vår telefonvägledning stängd och vi kan tyvärr inte besvara frågor som skickas in via e-post eller webbformulär.

Du kan fortfarande skicka in dina frågor via e-post eller webbformulär och vi kommer att besvara dem så snart vi är tillbaka. På vår webbplats hittar du svar på de flesta frågor.

Vi på Konsumenternas Energimarknadsbyrå önskar dig en riktigt God Jul, ett Gott Nytt År och en fin Trettondagshelg!

 

Om du har en fråga eller behöver vägledning i ett ärende som rör el-, gas- eller fjärrvärmeavtal får du gärna kontakta oss. Vi har både telefonvägledning och vägledning via mejl eller webbformulär. Läs gärna informationen nedan innan du kontaktar oss. 

Tänk gärna på detta när du kontaktar oss

  • Kontrollera gärna att svaret på din fråga inte finns under "Vanliga frågor hos oss just nu" på vår startsida
  • Vi har mycket användbar information på vår webbplats. Använd gärna vår sökfunktion längst upp till höger. 
  • Beskriv din fråga tydligt så att vi kan ge dig ett bra svar. 
  • Om ditt ärende gäller en tvist rekommenderar vi att du först vänder dig till företaget och försöker komma till en lösning. Om missnöje eller frågor därefter kvarstår får du gärna kontakta oss för vägledning. Informera oss då gärna om vad du fick för respons i kontakt med företaget. 
  • Fyll gärna i ditt telefonnummer så kan vi ringa dig för att vid behov få kompletterande uppgifter från dig. 
  • Bifoga gärna de dokument och bakgrundsinformation som ärendet gäller. 

Vi svarar inte på

  • Frågor om solceller och batterier. Läs närmare här om var du kan vända dig vid dessa frågor. 
  • Frågor om energieffektivisering och om vad som är en rimlig energiförbrukning. Vid dessa frågor rekommenderar vi att du vänder dig till den kommunala energi- och klimatrådgivningen.  
  • Frågor som inte rör avtal mellan en kund och ett el-, gas- eller fjärrvärmeföretag. Exempelvis om du inte har eget elnäts- respektive elhandelsavtal, utan betalar för elen via din hyresvärd eller bostadsrättsförening. För vägledning i dessa frågor rekommenderar vi att du vänder dig till den kommunala konsumentvägledningen om det finns i din kommun, alternativt till Konsumentverkets konsumentvägledning Hallå Konsument. Om ärendet gäller en hyresrätt kan du också vända dig till Hyresgästföreningen om du är medlem.  
  • På grund av vårat oberoende så prövar vi inte tvister och agerar inte juridiskt ombud.

Kontakta oss - mejl eller webbformulär

För att kontakta oss skriftligen, fyll i formuläret här nedan eller skicka ett e-postmeddelande till oss, arende@energimarknadsbyran.se. Om du vill bifoga dokumentation kan du inte använda dig av formuläret nedan utan behöver skicka ärendet och tillhörande dokumentation via e-post till arende@energimarknadsbyran.se.  Vi besvarar alla frågor så snart vi kan. 

När du skickar in en fråga lämnar du kontaktuppgifter och annan information till oss. Här kan du läsa om Energimarknadsbyråns hantering av personuppgifter.

Observera att du ska få ett automatiskt svarsmail som bekräftar att vi har tagit emot ditt meddelande. 

Kontakta oss - telefon

Du kan också nå byråns vägledning genom att ringa 08-522 789 50. Telefonen är öppen måndag till torsdag mellan kl. 9:00 - 12:00.