Om oss
Vårt uppdrag är att hjälpa dig som konsument i frågor som handlar om el-, gas- och fjärrvärmemarknaden. Det gör vi genom att lämna kostnadsfri och oberoende information och vägledning till dig.
Bra att veta
- Vi ger konsumenter oberoende information och juridisk vägledning i frågor som handlar om el-, gas- och fjärrvärmemarknaden. Det gör vi exempelvis genom att ge dig information om dina rättigheter, beskriva hur du går vidare om du är missnöjd, informera om vad du bör tänka på vid val av olika typer av avtal samt förklara lagar, regler och villkor.
- I mån av tid lämnar vi även information och vägledning till småföretag.
- Vi har inget vinstintresse och vägledningen är kostnadsfri.
- Hos oss hittar du även klagomålslistan och Gaspriskollen.se.
- Det finns ytterligare tre konsumentbyråer i Sverige som agerar oberoende men inom andra konsumentområden. De är Konsumenternas Bank- och finansbyrå, Konsumenternas Försäkringsbyrå och Telekområdgivarna.
Vårt uppdrag
Förutom att hjälpa dig med information och vägledning har vi också som uppdrag att sammanställa och analysera de problem som framförs till oss och sedan föra problemen vidare till berörda företag och myndigheter. Syftet med det är att göra din röst hörd och bidra till att branschen och myndigheterna åtgärdar det beteende som skapar problemen.
Vi lämnar också oberoende och kostnadsfri vägledning till enskilda näringsidkare eller andra mindre företag vars förutsättningar påminner om konsumenters när det gäller tillgång till juridisk kompetens samt resurser för utredning och hantering av tvister. Vägledningen till dessa företag sker i mån av tid.
I enlighet med europeiskt direktiv är vi utsedda till nationell kontaktpunkt för el- och gaskunder i Sverige.
Vad kan vi hjälpa dig med och vad omfattas inte av vårat uppdraget?
Vi lämnar information och vägledning och kan hjälpa dig med dina frågor och klagomål om de går att koppla till ditt avtal med ett el-, gas- eller fjärrvärmeföretag. Vi lämnar också förköpsrådgivning vid val av avtal.
Tyvärr så kan vi inte hjälpa dig i följande fall:
- Vi agerar inte juridiskt ombud.
- Vi prövar inte tvister.
- Vid köp och installation av solceller och batterier.
- Vid elinstallationer.
- Vid frågor om energiförbrukning, energieffektivisering och apparaters elförbrukning.
- Vid hyres- och bostadsrättsfrågor.
För sådana frågor som vi inte kan hjälpa dig så har vi en guide på webbplatsen om andra organisationer som kan hjälpa dig. Guiden heter Vägledning, anmälan och tvistlösning, du hittar den längst ut till vänster eller genom att klicka här.
Organisation och oberoende
Vi är ett icke vinstdrivande aktiebolag som ägs av branschorganisationen Energiföretagen Sverige. Våra huvudmän är myndigheterna Energimarknadsinspektionen, Energimyndigheten och Konsumentverket samt de båda branschorganisationerna Energiföretagen Sverige och Energigas Sverige.
För att garantera att vi agerar oberoende utgör de tre myndigheterna en majoritet i vår styrelse. Det innebär exempelvis att inget beslut ensidigt kan röstas igenom av branschorganisationerna.
Kontakta oss
Du hittar svar på de flesta av dina frågor direkt på webbplatsen, bland annat via färdiga frågor och svar på startsidan. Behöver du komma i kontakt med oss via mejl eller telefon så hittar du kontaktuppgifterna på sidan Kontakta oss.