I de allmänna avtalsvillkoren för näringsidkare, NÄT 2012 N (rev), anges att innan elnätsföretaget begär frånkoppling ska kunden beredas tillfälle att vidta rättelse. Avser försummelsen betalning ska kunden ges skälig tid, minst 15 dagar räknat från anmaning, att betala innan frånkoppling får ske. Det anges också att frånkoppling inte får ske till den del fordran är föremål för tvist.
Det innebär att vid det fall som du har bestridit ett avtal och eventuella fakturor med en rättsligt relevant invändning (exempelvis att det inte finns ett giltigt avtal) ska energiföretaget inte begära frånkoppling.
Gällande ett fåtal energiföretag har vi dock fått klagomål från småföretagare som uppger att frånkoppling har skett trots att det föreligger en tvist.
Det är endast om energiföretaget inte har följt gällande regelverk (exempelvis om du inte har fått möjlighet att vidta rättelse eller om det föreligger en tvist mellan dig och företaget) som en frånkoppling kan bestridas. Om det är ett elhandelsföretag som begär frånkoppling och du anser att frånkopplingen är felaktig bör du även informera elnätsföretaget om det eftersom det är elnätsföretaget som verkställer frånkopplingen. Om du vill bestrida en frånkoppling, antingen en påbörjad eller genomförd, kan du använda dig av någon av nedanstående mallar.