Klagomål om Elhjälpen
Här beskrivs vanliga klagomål som byrån tagit emot om Elhjälpen (Elhjälpen Norden AB) under det senaste året. Elhjälpen har många klagomål sett till vad som är normalt på elmarknaden och har funnits med på listan sedan oktober 2024.
Klagomål mot Elhjälpen som ingår som underlag till denna information gäller ärenden där en kund till företaget inte kunnat lösa tvisten i direktkontakt med företagets kundtjänst utan istället behövt söka vägledning hos oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå. Byrån har tittat på om det finns grund för klagomålen.
Till information om alla företag på klagomålslistan
Klagomål från kunder som känner sig lurade av Elhjälpen
Det vanligaste klagomålet mot Elhjälpen kommer från småföretag (till exempel restauranger, affärer eller salonger) som blivit uppringda av Elhjälpen. Kunderna uppger att de på olika sätt under telefonsamtalet luras att godkänna en fullmakt som Elhjälpen sedan använder för att mot kundens vilja och vetskap teckna ett elhandelsavtal för kundens räkning med Nordic Green Energy.
Det är vanligt att telefonförsäljaren som företräder Elhjälpen utger sig för att ringa från kundens befintliga elhandlare eller elnätsföretag med syfte att förmå kunden att godkänna fullmakten. Andra tillvägagångssätt som kunderna upplevt är att telefonförsäljaren använder påstående om att kunden riskerar att bli utan el om denna inte godkänner fullmakten eller att alla kunder i området måste byta elhandlare.
Telefonförsäljaren från Elhjälpen försöker få kunden att godkänna fullmakten med hjälp av Bank-ID, sms eller mejl. Det förekommer också klagomål där kunderna menar att det överhuvudtaget inte har skett någon underskrift men där Elhjälpen hävdar att det finns en giltig fullmakt.
Klagomål om villkoren för det elhandelsavtal som Elhjälpen tecknar för kundens räkning
Kunderna får under telefonsamtalet information från Elhjälpen att det nya elavtalet som Elhjälpen avser att teckna åt kunden blir billigare än kundens nuvarande avtal. Detta stämmer dock senare inte överens med de fakturor som kunden får.
Kunderna klagar också ofta på att Elhjälpen under telefonsamtalet undanhåller information om att elavtalet har 5 års bindningstid.
Klagomål om bristfällig kundservice
När kunderna klagar till Elhjälpen om att de har blivit lurade att godkänna en fullmakt upplever de ofta att det är svårt att få Elhjälpen att lyssna på klagomålet. Kunder som begär att få höra en ljudfil från säljsamtalet nekas detta och istället pekar företaget på ett så kallat signaturcertifikat som Elhjälpen menar bevisar att kunden har godkänt fullmakten. Flera kunder som blivit lurade och inte godtar förklaringarna från Elhjälpen uppger att de därefter har bemötts på ett mycket otrevligt sätt. Det är även vanligt att kunderna uppger att det inte går att nå Elhjälpens kundservice.
Om du behöver vägledning i ett ärende som gäller Elhjälpen
Vi har en portal för småföretagare, där du som driver ett mindre företag och känner dig lurad in i ett elavtal kan få skriftlig vägledning.
Om du hamnat i en tvist med ett elbolag kan du kontakta oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå. Byråns medarbetare har juridisk expertis inom energiområdet och kan ge dig vägledning om vad som gäller i ditt ärende.
Om du anser att du har blivit utsatt för bedrägeri ska du såklart också lämna in en polisanmälan.