Skip to the content

Klagomål om Nordic Best Energi

Här beskrivs vanliga klagomål som byrån tagit emot om Nordic Best Energi under det senaste året. Nordic Best Energi har många klagomål sett till vad som är normalt på elmarknaden och har funnits med på listan sedan april 2024.  

Klagomål mot Nordic Best Energi som ingår som underlag till denna information gäller ärenden där en kund till företaget inte kunnat lösa tvisten i direktkontakt med företagets kundtjänst utan istället behövt söka vägledning hos oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå. Byrån har tittat på om det finns grund för klagomålen. 

Till information om alla företag på klagomålslistan 

 

Klagomål från konsumenter som känner sig lurade in i avtal med Nordic Best Energi

I klagomålen uppger konsumenterna att de blivit uppringda av Nordic Best Energi och fått vilseledande information om att säljaren ringer från konsumentens befintliga elbolag eller elbolaget på konsumentens bostadsort. Många konsumenter uppger att de fått information om att de måste gå in via bank-id för att kontrollera uppgifter och uppdatera villkor. Accepten via bank-id sker ofta under telefonsamtalet. En stor del av konsumenterna uppger att de var nyinflyttade när de blev uppringda av Nordic Best Energi. Vissa konsumenter uppger även att de träffat en säljare till Nordic Best Energi genom uppsökande försäljning hemma hos konsumenterna. Säljaren har i dessa fall väntat på konsumenterna utanför deras bostad. 

Enligt de klagomål som har inkommit påstår Nordic Best Energi därefter att konsumenterna har accepterat ett avtal, i de flesta fall med 36 månaders bindningstid, och att de måste betala en brytavgift om de inte fullföljer det påstådda avtalet.

Enligt de uppgifter som har inkommit är Nordic Best Energi inte ett elhandelsföretag, vilket innebär att de inte har rätt att leverera el. Enligt uppgift är det istället ett annat företag som tar över elleveranser för Nordic Best Energis räkning. 

Klagomål från konsumenter om bristfällig kundservice 

I klagomålen mot Nordic Best Energi uppger konsumenterna återkommande att de upplever svårigheter att kommunicera med företagets kundtjänst och får ett dåligt bemötande.

Flera konsumenter uppger också att de inte får svar när de kontaktar Nordic Best Energi.

Om du behöver vägledning i ett ärende som gäller Nordic Best Energi

Vi har en skriftlig vägledning med information om vad du kan göra om ett elbolag påstår att du har ingått ett avtal trots att du inte har accepterat ett avtal med elbolaget.

» Till den skriftliga vägledningen

Om du hamnat i en tvist med ett elbolag kan du kontakta oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå. Byråns medarbetare har juridisk expertis inom energiområdet och kan ge dig vägledning om vad som gäller i ditt ärende.

» Till Kontakta oss

Möjlighet att begära tvistlösning hos Allmänna reklamationsnämnden

Anmäla till tillsynsmyndighet