Skip to the content

Klagomål om Nordic Green Energy

Här beskrivs vanliga klagomål som byrån tagit emot om Nordic Green Energy (Switch Nordic Green AB) under det senaste året. Nordic Green Energy har många klagomål sett till vad som är normalt på elmarknaden och har funnits med på listan sedan oktober 2024.  

Klagomål mot Nordic Green Energy som ingår som underlag till denna information gäller ärenden där en kund till företaget inte kunnat lösa tvisten i direktkontakt med företagets kundtjänst utan istället behövt söka vägledning hos oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå. Byrån har tittat på om det finns grund för klagomålen. 

Till information om alla företag på klagomålslistan

 

Klagomål från kunder som känner sig lurade in i avtal med Nordic Green Energy

Det vanligaste klagomålet mot Nordic Green Energy kommer från småföretagare (till exempel restauranger, affärer eller salonger) som mot sin vilja eller utan vetskap tilldelats ett elavtal hos Nordic Green Energy. I de flesta av dessa fall har kunden först blivit uppringd av Elhjälpen. Under telefonsamtalet med Elhjälpen uppger kunderna att de då på olika sätt har lurats att godkänna en fullmakt som Elhjälpen sedan använder för att teckna ett elhandelsavtal för kundens räkning med Nordic Green Energy.

Klagomål om att elavtalet med Nordic Green Energy saknar giltighet

Flera av de kunder som lurats av Elhjälpen att godkänna en fullmakt och sedan mot sin egen vilja blir kunder hos Nordic Green Energy har framfört till Nordic Green Energy att avtalet inte är giltigt. Nordic Green Energy påstår i sin tur att avtalet är giltigt men delger inte sina kunder någon ljudfil från säljsamtalet utan hänvisar istället kunderna tillbaka till Elhjälpen.

I de fall som klagande kunder byter bort Nordic Green Energy som elhandlare så fakturerar Nordic Green Energy kunden en brytavgift. Brytavgifterna varierar i storlek mellan tiotusen kronor och flera hundratusentals kronor.

Klagomål om villkoren för elhandelsavtal med Nordic Green Energy

Både i de fall som kunden själv har godkänt en fullmakt eller ett avtal och i de fall som kunderna känner sig lurade in i avtalet förekommer det klagomål om elhandelsavtalets villkor. De vanligaste klagomålen om villkoren avser priset för avtalet som inte överensstämmer med de löften om billigare el som kunden tidigare har fått. Kunderna klagar också på att bindningstiden för avtalet är så lång som 5 år och att information om detta från början ofta har undanhållits för kunden.

När det gäller priset för elhandelsavtalet med Nordic Green Energy så klagar flera kunder på att prissättningen är svår att förstå, vilket gäller för det så kallade prissäkringsavtalet. Några kunder klagar också på att de inte kan nyttja hela den prissäkrade volymen i detta avtal och att det är svårt att anpassa näringsverksamhetens förbrukning utifrån villkoren för avtalet.

Klagomål om bristfällig kundservice 

De kunder som har lurats av Elhjälpen att godkänna en fullmakt hos Elhjälpen och sedan blir kunder hos Nordic Green Energy upplever att kundservice hos Nordic Green Energy inte lyssnar på deras klagomål. Istället blir kunderna i hög grad hänvisade till Elhjälpen, trots att det är Nordic Green Energy som fakturerar kunden. Kunderna menar också återkommande att Nordic Green Energy istället för att anstränga sig för att bevisa att det finns ett giltigt avtal hotar med att fakturera kunden en hög brytavgift om kunden byter bort Nordic Green Energy som elhandlare.

Om du behöver vägledning i ett ärende som gäller Nordic Green Energy

Vi har en skriftlig vägledning för dig som driver ett mindre företag och där du har lurats in i ett elhandelsavtal.

» Till den skriftliga vägledningen

Om du hamnat i en tvist med ett elbolag kan du kontakta oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå. Byråns medarbetare har juridisk expertis inom energiområdet och kan ge dig vägledning om vad som gäller i ditt ärende.

» Till Kontakta oss

Om du anser att du har blivit utsatt för bedrägeri ska du såklart också lämna in en polisanmälan.

» Läs mer om polisanmälan

Tips till kunder som har eller vill teckna avtal med Nordic Green Energy

Om du avser att teckna avtal eller har avtal med Nordic Green Energy bör du:

  • Spara avtalsvillkor och information om avtalet. Underlagen kan du använda om det t.ex. påstås att du har brutit elavtalet när du bytt elleverantör.
  • Säg upp ditt elavtal själv, även om bindningstiden löper ut.
  • Om du ska byta elleverantör bör du se till att säga upp ditt avtal själv, helst via e-post, innan uppsägningstiden löper ut. Spara bevis på din uppsägning.
  • Kontakta alltid företaget via e-post, om du har möjlighet, då kan du visa i efterhand vad du och företaget sagt i ett ärende. Spara all kommunikation med företaget.
  • Kontrollera att du faktureras enligt de villkor du har accepterat.

Svensk Handels Varningslista

Om du har företag och har klagomål på Nordic Green Energy kan du anmäla ditt klagomål till Svensk Handels Varningslista. Där varnar Svensk Handel för bluffakturor, företag med oseriösa försäljningsmetoder och för erbjudanden eller utskick som kan uppfattas som vilseledande. Varningslistan riktar sig enbart till företagskunder på elmarknaden (inte konsumenter).

» Till Svensk Handels Varningslista

Anmäla till tillsynsmyndighet

Konsumentverket

Konsumenter kan anmäla företag till Konsumentverket om de inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen inom följande områden:

  • Marknadsföring
  • Avtalsvillkor
  • Prisinformation
  • Säljmetoder
  • Automatisk avtalsförlängning utan meddelande

Konsumentverket jobbar för konsumentkollektivet. Din anmälan innebär inte att Konsumentverket hjälper dig personligen i just ditt ärende. Din anmälan kan dock hjälpa andra konsumenter i framtiden genom att Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem så att verket riktar sina tillsynsaktiviteter rätt.

» Till Konsumentverket

Energimarknadsinspektionen

Du kan som konsument och företag göra en anmälan till Energimarknadsinspektionen om ditt klagomål till exempel gäller:

  • Eventuell fakturering från elhandlaren av en brytavgift och hur elhandlaren har räknat fram brytavgiften.
  • Bristfällig information om elhandelsavtalet.
  • Bristande klagomålshantering hos den elhandlare som du är kund hos.

» Till Energimarknadsinspektionen

Din anmälan innebär inte att Energimarknadsinspektionen hjälper dig personligen i just ditt ärende.