En ny certifiering, Schysst elhandel, finns nu på elmarknaden. Syftet med certifieringen är att kunden ska kunna känna sig trygg med sitt val av elavtal. En ”Schysst elhandlare” ska leva upp till 17 kundlöften som går längre än vad lagen kräver. Genom löftena har konsumenter som tecknar avtal med f ...
Nyheter
Frågor om konsumenträtt när Sveriges Energi går samman med Göta Energi från 1:a december
Från den 1 december 2018 flyttas alla Sveriges Energis kunder över till Göta energi på grund av att företagen går samman under Göta energis varumärke. Är det tillåtet att flytta över kunder till ett annat företag? Det finns ingen särskild rätt i ellagen för ett elhandelsföretag att överlåta ett e ...
Ersättning efter strömavbrotten på Gotland?
Strömavbrotten på Gotland har alla hittills varit kortare än 12 timmar. Det gör att avbrottsersättning inte kommer att ges automatiskt. Men du kan ändå ha rätt till ersättning från elbolaget. Om du drabbats av en skada på grund av strömavbrott kan du läsa mer om dina konsumenträttigheter här. Ersät ...
5 saker du bör känna till om telefonförsäljning och ogiltiga elavtal
Problem kopplade till telefonförsäljning har varit uppmärksammade under en längre tid. Det handlar exempelvis om att konsumenter felaktigt påstås ha ingått avtal eller att de ingår avtal utan att förstå vad det innebär. Problemen är ofta kopplade till en "överrumplande" och pressande försäljningssit ...
Ei har fattat beslut om gasnätsföretagens vinster
Nu har Energimarknadsinspektionen (Ei) fattat beslut om gasnätsföretagens intäktsramar för perioden 2019–2022. Precis som för elnätsföretag beslutar Ei om intäktsramar för gasnätsföretag. Besluten fattas i förhand för fyra år i taget. Intäktsramarna reglerar hur stora avgifter företagen totalt ...
Vägledning med anledning av många klagomål på ogiltiga fullmakter, oönskade avtalsöverlåtelser och höga lösenavgifter
Konsumenternas Energimarknadsbyrå har under en period tagit emot många klagomål från både konsumenter och näringsidkare som har känt sig lurade av en elleverantör. Frågorna som beskrivs nedan har aktualiserats i klagomål till Konsumenternas energimarknadsbyrå. I klagomålen anger kunderna att de ha ...
Energimyndigheten lanserar webbportal med solelinformation
Det uppstår ofta många frågor när man funderar på att installera solceller. Energimyndigheten har nu lanserat en webbportal om solel. På Solelportalen finns saklig och oberoende information om solcellsanläggningar, från planeringsfasen inför en installation till avveckling av en anläggning. Portale ...
Utjämning av elkostnader i elräkningen inte tillåten
Enligt ellagen får en elhandlare endast debitera kunden för den el som förbrukats, i alla fall om kunden tecknat avtal efter den 1 juni 2014. Det innebär att det inte är tillåtet för elleverantörer att erbjuda så kallad utjämnad faktura. Vad är utjämnad faktura? Utjämnad faktura innebär att be ...
Ytterligare 200 miljoner till stöd för installation av solceller
Energimyndigheten har fördelat ytterligare 200 miljoner kronor till installation av solceller. Totalt har det nu fördelats över 2 miljarder kronor till länsstyrelserna. Energimyndigheten planerar ytterligare tre fördelningar om cirka 100 miljoner kronor per tillfälle under hösten 2018. Läs mer på E ...
Elkostnad i lägenhet
Vad är normal elkostnad i en lägenhet? Enligt Statistiska Centralbyråns statistik för första halvåret 2017 var elkostnaden i genomsnitt 211 öre per kilowattimme för mindre lägenheter (årsförbrukning 1000-2499 kWh) och 186 öre för större lägenheter (årsförbrukning 2500-4999 kWh). Siffrorna inkludera ...