Skip to the content

Har du frågor? Ring 08-522 789 50 vardagar mellan 09.00 - 12.00 eller fråga via kontaktformuläret.

Beslut från Allmänna reklamationsnämnden och domstol

Här har vi samlat referat av beslut från Allmänna reklamationsnämnden och mål i domstol som handlar om el- och gasfrågor. Referaten är till för att ge dig som konsument vägledning om du har råkat ut för en liknande tvist.

Välj en kategori i menyn till höger för att komma till de referat som behandlar tvister inom det valda området. Om du letar efter något specifikt kan du också använda webbplatsens sökfunktion uppe i högra hörnet.

I referaten förkortas "konsument" till "K".   

I maj 2017 ingick K avtal med ett elhandelsföretag eftersom företaget utlovade 30-50 procent billigare elpriser. K fick varken någon information om bindningstid eller en kopia på avtalet. Elhandlaren tog över elleveransen i november 2017. När K fick fakturorna upptäckte han att elen blev mycket dyra ...

K ansåg att avtalet med hans elleverantör inte ingåtts på korrekt sätt och därför var ogiltigt. K hävdade att han inte hade förstått att avtal ingicks vid telefonsamtalet med elleverantören. K menade slutligen att hans ålder och en förestående flytt till bostad där el ingick i hyran talade mot att K ...

K hade ingått elavtal med en elleverantör, men elnätsföretaget sa upp elavtalet genom att meddela elleverantören om att kunden flyttat från anläggningen. Anläggnings-ID för kundens elnätsavtal ändrades vid övergång från byggelsanläggning till permanent anläggning vilket ledde till att kunden blev an ...

K som tecknat ett elavtal på 3 månader begärde att få frånträda avtalet och att det inte skulle förlängas automatiskt. Elhandelsföretaget motsatte sig kundens begäran och hävdade att kunden hade informerats i välkomstbrevet om vad som skulle ske om elhandelsföretaget inte tog emot ett aktivt val av ...

K fick inte avtalad månadsfaktura under avtalets inledande fyra månader. Efter klagomål fick K en ospecificerad samlingsfaktura. K yrkade hävning av avtalet, prisavdrag samt skadestånd för nedlagd tid. Elhandelsföretaget menade att den uteblivna faktureringen berodde på ett tekniskt fel som påverka ...