I juni 2017 fick K en offert för nyanslutning från sitt elnätsföretag. Den anlitade elinstallatören hade inte tid att räkna på jobbet innan offerttidens slut så en ny elinstallatör anlitades och en ny offert begärdes. I juni 2018 fick K en ny offert på ett belopp som var nästan tre gånger så högt so ...
Beslut från Allmänna reklamationsnämnden och domstol
Här har vi samlat referat av beslut från Allmänna reklamationsnämnden och mål i domstol som handlar om el- och gasfrågor. Referaten är till för att ge dig som konsument vägledning om du har råkat ut för en liknande tvist.
Välj en kategori i menyn för att komma till de referat som behandlar tvister inom det valda området. Om du letar efter något specifikt kan du också använda webbplatsens sökfunktion.
I referaten förkortas "konsument" till "K".
Företaget måste bevisa att ångerrättsinformation har lämnats
I maj 2017 ingick K avtal med ett elhandelsföretag eftersom företaget utlovade 30-50 procent billigare elpriser. K fick varken någon information om bindningstid eller en kopia på avtalet. Elhandlaren tog över elleveransen i november 2017. När K fick fakturorna upptäckte han att elen blev mycket dyra ...
Inget skadestånd vid strömavbrott när plogbil kört på elskåp
När K kom hem 21 januari 2017 upptäcktes att huset var utan ström och hade varit så i cirka två dygn. Strömavbrottet berodde på att en plogbil hade kört på ett elskåp utanför. K anmälde skadan till nätföretaget som åtgärdade elskåpet på två timmar, det tog dock två dagar innan huset var uppvärmt och ...
Konsument som inte mottagit elfaktura på nästan tre år behövde bara betala för el som förbrukats ett år bakåt i tiden
K hade efter ett mätarbyte inte betalat för den el som förbrukats under nästan tre år. Anledningen var ett systemtekniskt fel hos elhandelsföretaget. Under perioden hade K endast debiterats 238 kr i fast årsavgift det första året efter mätarbytet. När felet upptäcktes skickade elhandelsföretaget en ...