K hade i olika omgångar haft dålig elkvalitet. Den konstaterade spänningen låg mellan 202–218 volt. K bodde i ett nybyggt område där en ny transformatorstation var planerad men försenad. Den låga spänningen på den el som levererats orsakade att värmepannan och andra elapparater inte fungerat som de ...
Beslut från Allmänna reklamationsnämnden och domstol
Här har vi samlat referat av beslut från Allmänna reklamationsnämnden och mål i domstol som handlar om el- och gasfrågor. Referaten är till för att ge dig som konsument vägledning om du har råkat ut för en liknande tvist.
Välj en kategori i menyn för att komma till de referat som behandlar tvister inom det valda området. Om du letar efter något specifikt kan du också använda webbplatsens sökfunktion.
I referaten förkortas "konsument" till "K".
Elnätsföretag ansågs skyldigt att underrätta konsument om anvisning av elleverantör
K hade ingått elavtal med en elleverantör, men elnätsföretaget sa upp elavtalet genom att meddela elleverantören om att kunden flyttat från anläggningen. Anläggnings-ID för kundens elnätsavtal ändrades vid övergång från byggelsanläggning till permanent anläggning vilket ledde till att kunden blev an ...
Konsument hade rätt att frånträda elavtal då påminnelse om automatisk avtalsförlängning inte lämnats på lagenligt sätt
K som tecknat ett elavtal på 3 månader begärde att få frånträda avtalet och att det inte skulle förlängas automatiskt. Elhandelsföretaget motsatte sig kundens begäran och hävdade att kunden hade informerats i välkomstbrevet om vad som skulle ske om elhandelsföretaget inte tog emot ett aktivt val av ...
Rätten till avbrottsersättning bestämdes utifrån avbrottets längd
K drabbades av ett strömavbrott. K begärde avbrottsersättning motsvarande 212,5 procent av den beräknade årliga nätkostnaden. Elnätsföretaget menade att felet som orsakade avbrottet låg på lågspänningssidan med följd att elnätsföretaget var helt beroende av att kunderna felanmäler för att elnätsför ...
Två obetalda fakturor som låg nära varandra i tiden sågs som väsentligt avtalsbrott
K hade försummat att betala två fakturor som låg nära varandra i tiden. K begärde skadestånd för kostnader till följd av frånkoppling av elen. Elhandelsföretaget ansåg att de hade uppfyllt befintliga lagkrav för giltig frånkoppling. De kostnadsposter som elhandelsföretaget krävde för återinkoppling ...