K som drabbats av strömavbrott hade fått viss ersättning för sakskada från sitt försäkringsbolag. K yrkade ersättning från elnätsföretaget för kostnaden för självrisk och åldersavdrag vid sakskada. Elnätsföretaget motsatte sig K:s yrkande med hänvisning till att avbrottet var utom elnätsföretagets ...
Beslut från Allmänna reklamationsnämnden och domstol
Här har vi samlat referat av beslut från Allmänna reklamationsnämnden och mål i domstol som handlar om el- och gasfrågor. Referaten är till för att ge dig som konsument vägledning om du har råkat ut för en liknande tvist.
Välj en kategori i menyn för att komma till de referat som behandlar tvister inom det valda området. Om du letar efter något specifikt kan du också använda webbplatsens sökfunktion.
I referaten förkortas "konsument" till "K".
Dröjsmål gav inte rätt till prisavdrag – men rätt till skadestånd om konsumenten lidit ekonomisk förlust
Det tog elnätsföretaget 10 månader att slutföra en anslutning, istället för utlovad tid som enligt K var 6-8 veckor. K begärde därför prisavdrag motsvarande 50 procent av anslutningsavgiften. Elnätsföretaget motsatte sig K:s krav och invände att det inte fanns några uppgifter som styrkte att ett lö ...
Elnätsföretag blev skadeståndsskyldigt p.g.a strömavbrott som föll inom kontrollansvaret
Med anledning av att en säkring gått sönder hade K:s kyl och frys stannat. K yrkade skadestånd till följd av strömavbrottet. Elnätsföretaget ansåg att man inte var ersättningsskyldig då störningen orsakats av ett kabelbrott och att en apparat ska tåla till- och frånslag. Enligt ARN skulle händelse ...
Förmedlare utan giltigt avtal blev bara delvis ersättningsskyldig då konsument inte kunde styrka förlorad inkomst
K hade blivit uppringd av en försäljare från en förmedlare av elavtal. K menade att han i samtalet hade tackat ja till att få ett nyhetsbrev. Förmedlaren ansåg däremot att det förelåg ett avtal mellan K och förmedlaren som innebar att förmedlaren bl.a. hade givits fullmakt att ingå och avsluta elavt ...
Ersättningsskyldighet krävde att konsument vidtagit skäliga åtgärder för att begränsa skadan
K drabbades av en vattenskada till följd av frånkoppling. K hävdade att frånkoppling skedde trots att K inte hade blivit delgiven på föreskrivet sätt. K:s anläggning var belägen i Sverige men ansluten till det norska elnätet. K ansåg att svensk lag skulle gälla. K yrkade skadestånd dels för vattensk ...