Skip to the content

Har du frågor? Ring 08-522 789 50 vardagar mellan 09.00 - 12.00 eller fråga via kontaktformuläret.

Beslut från Allmänna reklamationsnämnden och domstol

Här har vi samlat referat av beslut från Allmänna reklamationsnämnden och mål i domstol som handlar om el- och gasfrågor. Referaten är till för att ge dig som konsument vägledning om du har råkat ut för en liknande tvist.

Välj en kategori i menyn till höger för att komma till de referat som behandlar tvister inom det valda området. Om du letar efter något specifikt kan du också använda webbplatsens sökfunktion uppe i högra hörnet.

I referaten förkortas "konsument" till "K".   

K hade efter ett mätarbyte inte betalat för den el som förbrukats under nästan tre år. Anledningen var ett systemtekniskt fel hos elhandelsföretaget. Under perioden hade K endast debiterats 238 kr i fast årsavgift det första året efter mätarbytet. När felet upptäcktes skickade elhandelsföretaget en ...

K fick inte avtalad månadsfaktura under avtalets inledande fyra månader. Efter klagomål fick K en ospecificerad samlingsfaktura. K yrkade hävning av avtalet, prisavdrag samt skadestånd för nedlagd tid. Elhandelsföretaget menade att den uteblivna faktureringen berodde på ett tekniskt fel som påverkad ...

Fakturering av energiskatt uteblev under två år på grund av ett misstag som elhandlaren fick svara för. ARN konstaterade att K haft att utgå från att faktureringen varit korrekt och inneburit en slutlig reglering av respektive betalningsperiod. Elhandlaren hade därför inte rätt att kräva retroaktiv ...

K hade tre olika elavtal med en elhandlare. För två av avtalen hade K inte blivit fakturerad för sin elförbrukning under perioden oktober 2010–juli 2012 respektive december 2010-juli 2012. Fakturor om 19 respektive 21 månader nådde K i slutet på juli 2012. Fakturorna var daterade 12-07-12 respektive ...

K fick i efterhand en faktura som avsåg hennes elförbrukning sedan år 2007. K hänvisade till villkoren för avtalet som angav att hon skulle få sex fakturor per år och att fakturering, från och med den 1 juli 2009, skulle avse faktisk förbrukning. Som kompensation hade elhandlaren erbjudit K ett pris ...