Konsumenten begärde återbetalning av ett visst belopp för den tid som konsumenten blivit felaktigt fakturerad. Konsumenten ingick avtal med ett specifikt pristaksbelopp i öre per kWh. På första fakturan debiterades ett högre belopp per kWh plus moms. Vid kontakt med elhandelsföretaget fick konsumen ...
Beslut från Allmänna reklamationsnämnden och domstol
Här har vi samlat referat av beslut från Allmänna reklamationsnämnden och mål i domstol som handlar om el- och gasfrågor. Referaten är till för att ge dig som konsument vägledning om du har råkat ut för en liknande tvist.
Välj en kategori i menyn för att komma till de referat som behandlar tvister inom det valda området. Om du letar efter något specifikt kan du också använda webbplatsens sökfunktion.
I referaten förkortas "konsument" till "K".
Elhandelsföretaget hade inte visat att det hade rätt att debitera mer än pristaket
Konsumenten blev erbjuden avtal med rörligt pris med pristak. Enligt avtalet skulle konsumenten följa med i svängarna vid lågt pris men aldrig betala mer än taket, oavsett elpris. Försäkringen var förenad med en månadskostnad. Konsumenten fick på begäran erbjudandet per e-post och kontrollerade mot ...
Elleverantör fick inte höja priset på ett fastprisavtal då avtalsvillkor som gav stöd för prishöjning inte tillhandahållits konsument
En elleverantör fakturerade inledningsvis enligt det fasta pris som K påstod hade avtalats, men efter drygt ett år påfördes en prisjusteringsavgift. K hade inte fått muntlig eller skriftlig information om avgiften. K hävdade att han hade ett treårsavtal med fast pris. K hävdade också att han inte ha ...
Elavtal med fast pris fick inte ändra pris eftersom det inte framgick tydligt i avtalet
K hade ingått ett tidsbundet avtal med fast pris per kWh. K ansåg att elleverantören hade smyghöjt priset och dessutom felaktigt tagit ut en så kallad elområdesavgift. K yrkade därför prisavdrag motsvarande smyghöjningen och den felaktiga elområdesavgiften under 24 månader. Elleverantören invände a ...